Statkiem po trawie… 05.07.2015r.

Płynęliście kiedyś statkiem po trawie??? Ja w dzieciństwie płynęłam z Ostródy do Elbląga… osiem godzin!!! Jeziorami i Kanałem Elbląskim – dla małego dziecka stanowczo za długo i robiło się nudno. Jako dorosła płynęłam z Małdyt do Elbląga to już inna bajka… było cudownie, ale to już przeszłość. Teraz można pływać białą flotą z Ostródy do Miłomłyna albo z Buczyńca do Elbląga. Chciałam pokazać Wam Buczyniec… nie są to zdjęcia, które mają tajemnicę (nie ta pora, mało czasu), lecz jest to cud techniki z 1860r.

Trochę historii:

Kanał Elbląski jest najdłuższy kanałem żeglowny w Polsce, jedyny na świecie z działającymi systemem pochylni. Cały szlak wodny łączący Ostródę z Elblągiem i przez Zalew Wiślany z Bałtykiem. Inżynier Georg Jacob Steenke był głównym projektantem i realizatorem całego przedsięwzięcia ze zlecenia cesarza Fryderyka Wilhelma II, którego podobno do pomysłu budowy kanału łączącego Prusy z Bałtykiem przekonał ostatecznie argument, że nikt na świecie takiej budowli nie posiada.

Kanał był przeznaczony do szybkiego i sprawnego eksportu towarów z posiadłości ziemskich tzw. Oberlandu, jednego z pruskich regionów. Prace rozpoczęto w 1844r., a pierwsze pochylnie uruchomiono w 1860r., łącząc jeziora leżące na różnych wysokościach nad poziomem morza. Różnica między pierwszym a ostatnim sięga aż 100m. Statki pokonują je dzięki śluzom i pochylniom, czyli specjalnym platformom ustawionym na szynach. Przewozi się nimi statki na wyższe lub niższe poziomy, napędzając wózki energią przepływu wody.
Obecnie trasa rejsu przebiega przez odcinek Kanału Elbląskiego, na którym znajdują się m.in.: system 5 pochylni, uważany za jeden z najznakomitszych rozwiązań hydrotechnicznych na świecie oraz rezerwat ornitologiczny na jeziorze Druzno. Statek odpływa z przystani w Elblągu lub z przystani przy pochylni „Buczyniec”. Długość drogi wodnej między Ostródą a Elblągiem wynosi 82 km.

Na Kanale od Ostródy do Elbląga jest 5 pochylni (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny) i 2 śluzy (Miłomłyn i Zielona). Na całym kanale są cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Ostróda, Mała Ruś.

Do mechanizmu napędowego pochylni wykorzystano różnice poziomów pomiędzy odcinkami kanału i energię wody przepływającej z wyższego poziomu na niższy. Wprawia ona w ruch koło wodne podsiębierne, a te z kolei mechanizm napędzający liny ciągnące wózki do transportu jednostek pływających. Wózki transportowe poruszają się po szynach, łączących odcinki kanału po obydwu stronach pochylni. Energia elektryczna służy wyłącznie do oświetlenia obiektów.

Mam nadzieję, że uda mi się popłynąć w tym sezonie z Buczyńca do Elbląga i wtedy zdam Wam relację fotograficzną z mojego rejsu, a jeśli będziecie na wakacjach w okolicy, koniecznie wpadnijcie do Buczyńca i udajcie się w cudowny rejs po pochylniach i jeziorach.

Pozdrawiam cieplutko – Asia

Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...Statkiem po trawie...